Franny en Zooey – J.D. Salinger

wp_20161013_001

Deze staat al zo lang op mijn boekenlijstje en paste perfect in mijn voornemen om meer klassiekers te lezen. Normaal gezien zou ik iedereen aanraden om hem in het Engels te lezen aangezien dat de oorspronkelijke taal is, maar ik vrees dat mijn kennis van het Engels voor klassiekers niet ver genoeg reikt, daardoor las ik hem in het Nederlands.

Franny is helemaal in de ban van twee rode boekjes die ze van haar broer Seymour heeft gekregen. Die boekjes leiden tot twee dingen: Franny die 24/7 het Jezusgebed prevelt en Franny die een mentaal dieptepunt bereikt. Het gevolg is dat het gezin op zijn kop staat, als dat zo al niet was. Bessie en Zooey proberen Franny op hun eigen welgemeende maar inadequate manier op te vangen.

Het verhaal speelt zich af in de vorm van 4 gesprekken. Eén tussen Franny en haar vriendje Lane, één tussen Zooey en Bessie (mevrouw Glass, de moeder) en twee gesprekken tussen de broer en zus zelf. In alle vier de gesprekken vormt Franny de rode draad.

Heel veel actie moet je van dit boek niet verwachten, hoewel sommige gesprekken in een hevig tempo over en weer gaan tussen de personages. Dit was voor mij een quote die de personages het meest typeerde:

op pagina 158 zegt Zooey het volgende: ‘Er zijn mooie dingen op de wereld – en met mooi bedoel ik ook mooi. We zijn allemaal zo stom dat we ons laten afleiden. Altijd en altijd en altijd alles wat er godbetert gebeurt onmiddellijk betrekken op onze eigen stomme egootjes.’

Salinger geeft de interactie tussen de gesprekspartners duidelijk weer. Zooey trekt aan het roer, Bessie laat over zich heen lopen, Franny speelt het slachtoffer en Lane is vooral vol van zichzelf. De scherpheid van de gesprekken spat ervan af net zoals de kwetsbaarheid van Franny.

Ik raad Franny en Zooey van J.D. Salinger aan omdat broer en zus heel wat over het leven, zichzelf en elkaar te vertellen hebben. En omdat een goede oude klassieker zo nu en dan geen kwaad kan.

Welke klassiekers heb jij al gelezen?

Aantal pagina’s: 207
Publicatie: 1961, uitgever Little Brown /2001, uitgever De bezige bij Amsterdam (Nederlandse vertaling)


Een reactie op “Franny en Zooey – J.D. Salinger

Plaats een reactie